Langelo – Amen (39 km)


Tijdens mijn ontbijt krijg ik te horen dat het vandaag waarschijnlijk zal gaan regenen. Nu dat komt helemaal niet als een verrassing. Ik zie wel hoe heftig het gaat regenen. Om 8:30 heb ik alles weer op de rug en neem afscheid van mijn gastheer/vrouw en bedank voor de gastvrijheid. Het duurt niet lang of  de eerste sputters vallen al. Gestaag loop ik door de regen, want schuilen heeft geen zin. Het ziet er echt uit of ik de hele dag regen krijg. Eerst door langs de akkers en velden, maar later door de bossen tussen Langelo en Norg. De bospaden zijn erg modderig en maar kan er gelukkig steeds om heen. In Norg bij de kerk is ook een hotel en daar ga ik even koffie drinken. Een uurtje onderweg, maar ik heb gewoon zin in koffie. De herbergier beloofd mij een mooie route vandaag vooral bij de Peestermaden en het Noordscheveld. Dat weet ik wel, want daar liggen al redelijk wat voetstappen van me.
Ik verlaat Norg en loop richting Peest en zit me ondertussen weer te verheugen over de doorsteek over het mooie heideveld. Ondanks de regen loopt het lekker en eet een broodje. Ik kan er goed schuilen en sta droog te eten en kijk over de velden. Een mooie doorsteek die ik enkele jaren geleden met Henk ook heb gedaan. Het was toen ook koud en guur weer maar ook mooi. Als ik het Noordscheveld over ben, zie ik geen aanwijzingen hoe mijn pad verder gaat, dus het boekje erbij. Kennelijk niet goed opgelet of zo, maar ik zit fout. Gelukkig hoef ik niet helemaal terug om op route te komen. De regen wordt minder en het stopt zelfs met regenen. Dat is dan weer een mooie meevaller. Op dat moment weet ik nog niet dat het weer ‘foutloopdag’ is. Ik loop richting Vries over paden waar Henk en ik ook al eerder hebben gelopen. In Vries ga ik weer het café in voor een bakkie en praat een tijdje met de serveerster. Gezellig en wat een rugzak allemaal voor vragen oproept. Ik vind het wel leuk. Als ik even later Vries verlaat mis ik een aanwijzing dat de loop- en fietsroute splitsen en in plaats van richting het kanaal te lopen, loop ik over de Taarloseweg. Ik vroeg me al af waar het kanaal was gebleven. Baal een beetje, maar goed dan maar de fietsroute volgen. Bij de brug komen de beide routes weer samen. Ik heb het gevoel dat ik om heb gelopen, maar dat zal nooit ver kunnen zijn. Ik ben wel moe aan het worden en raak in een dipje. Via een modderpad langs het hunebed bij Loon en vermoeid loop ik de herberg in. De warme chocolademelk, appelpunt met slagroom smaken mij goed. Het gaat niet lekker vandaag, onderweg nog regen gehad en het is koud. Ik besluit om straks richting Rolde ook de fietsroute te volgen en niet door de modder van kampsheide  te lopen. Hopelijk kom ik daardoor weer wat op krachten. De rug doet me zeer en besluit oim straks in Rolde nog een stop te doen. Het is nog verder dan ik in de gaten heb. Het is nog ruim 10 kilometer en na mijn stop in Rolde ben ik iets opgeknapt. Ik zet de benenwagen weer in beweging en vind mijn kadans. Ik denk maar niet te veel hoe moe ik ben, en het voelt ook dat ik een race tegen de klok aan het lopen ben. Ik heb afgesproken in Amen en heb aangegeven dat ik daar tegen 18:00 zou zijn. Nooit weer een tijd afspreken, want dat voelt niet goed. Zo ontspannen mogelijk in redelijk mijn eigen tempo loop ik Nijlande binnen. Het is mij weer eens duidelijk geworden dat het weer een belangrijke factor is voor de stemming tijdens het lopen. De stappers weten daar over mee te praten. Ik loop langs het Westerscheveld en het Amerdiepje en de eerste huizen van Amen komen in zicht. Ja hoor een paar huizen verder is mijn logeeradres. Weer wordt de deur met een glimlach geopend en word ik hartelijk welkom geheten. Weer hetzelfde verhaal kennismaken bij een bakkie koffie, verhalen vertellen en lekker gezellig. Een mooi kamer met eigen douche en toilet. Erg netjes allemaal en na een heerlijke douche meld ik me weer in de kamer. Samen lekker eten, koffie na die en nog even het nieuws zien. Mooie verhalen ondertussen. Op tijd sleep ik mezelf naar boven en schrijf nog even in het gastenboek plus mijn reisboekje. Ik val als een blok in slaap. Morgen ga ik tot Westerbork en doe het lekker rustig aan.  Ik spreek ook wat later af voor het ontbijt en sta rustig op. een goede nachtrust doet wonderen, maar een goed ontbijtje ook (foto’s). Dag 4 kan beginnen.

Plaats een reactie